Duurzame mobiliteit en materieel

busje-snelweg-zonsondergang-1024x350

Mobiliteit en materieel

Groen wagenpark en materieel

Wilt u uw bedrijf verduurzamen? Dan is het vergroenen van uw wagenpark en materieel een prima keuze. Het wagenpark is in veel gevallen een zware kostenpost en de grootste vervuiler. Wacht er niet te lang mee want al vanaf 2025 zijn er ruim 30 stadskernen waar u met uw diesel- of benzine-bestelbus niet meer in mag. Ook zijn er opdrachtgevers die nu al overwegen om in 2026 materieel dat CO2 uitstoot, te weren van de bouwplaats.

elektrische-bestelbus-opladen-stekker-1024x350
elektrische-bestelbus-opladen-stekker-1024x350

Zero-emissie zones

Gelukkig komt er een overgangstermijn voor de zero-emissiezones, maar voor ons is duidelijk: 2025 is te vroeg. Zeker voor kleinere bedrijven om alles in één keer geëlektrificeerd te krijgen. Dus heeft u een diesel- of benzine-bestelbus (of wagenpark) en staat u voor nieuwe investeringen? Dan is nu de tijd rijp om alvast serieus na te denken over een elektrische bus of wagenpark.

Subsidies en fiscale regelingen

Subsidies en fiscale regelingen maken de aanschaf aantrekkelijker. Zoals de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto’s (SEBA). Het subsidiebedrag bedraagt maximaal € 5.000 voor iedere bedrijfsauto. Er zijn ook mogelijkheden binnen de MIA, Vamil en via de baangerelateerde investeringskorting (BIK) voor investeringen in elektrisch rijden. > Bekijk op de site van de RVO welke financiele ondersteuning mogelijk is

Kijken naar ons gedrag

Veel is nog onduidelijk. Er wordt gekeken naar zogenaamde hubs voor ondernemers die nog niet kunnen elektrificeren en wel de stad in moeten voor werkzaamheden. Hubs zijn een soort magazijnen aan de rand van de stad. Van daaruit worden materialen met (bijvoorbeeld) kleine elektrische voertuigen naar de binnenstad vervoerd. Een ander aandachtspunt is meer oplaadmogelijkheden voor medewerkers op de bouwplaatsen voor als ze niet bij de zaak of thuis kunnen laden. Ook moeten we kijken naar ons gedrag: is het altijd nodig om de auto te nemen? 

Zero-emissie bouwmaterieel

Ook de CO2-uitstoot van materieel staat apart vermeld in het Klimaatakkoord. In 2030 dient de CO2-uitstoot door mobiele werktuigen en bouwmaterieel met 0,4Mton zijn gedaald, ten opzichte van 1990. Opdrachtgevers als Rijkswaterstaat streven naar een zero emissie bouwplaats in 2030 en willen in 2026 al gaan eisen dat klein materieel op de bouwplaats 100% emissieloos is. 

contactpersonen-blok-anita-ws-800x450

Anita van den Berg

Klimaat en Energietransitie
0182 - 556 121 | Stuur mij een e-mail

Op weg naar ZES

Emissieloze-stadslogistiek-zes-mobiliteit_1024x350

Zero-emissie stadslogistiek (ZES) is de efficiënte en duurzame aanpak van het toenemende goederen- en dienstenvervoer binnen steden. ZES richt zich op minder CO2-uitstoot door minder vervoersbewegingen en de inzet van zero-emissie voertuigen.

Meer informatie

Nieuws

Word nu een jaar lang gratis lid!

Samen komen wij deze crisis door

De coronacrisis zorgt voor veel onzekerheid en raakt ook onze sector. Niet alleen nu, maar vooral straks. Wij gaan u zo goed mogelijk helpen deze crisis te overwinnen en daarom kunt u nu 1 jaar lang gratis proeflid worden van OnderhoudNL.

Meld u nu aan!