Duurzaam onderhoud
Duurzaam onderhoud
De bouw en de onderhouds- en renovatiebranche spelen een sleutelrol in de duurzame transformatie van de gebouwde omgeving. OnderhoudNL gaat samen met leden, bewoners, eigenaren en ketenpartners de uitdagingen van het Klimaatakkoord aan.
Bouwagenda, TKI Bouw en Techniek en Renovatieversneller
OnderhoudNL neemt deel aan de Bouwcoalitie, het 'parlement' van de Bouwagenda. Wij zijn ook een van de 128 partners van het consortium TKI Bouw en Techniek. In dit publiek-private samenwerkingsverband werken kennisinstellingen, ministeries en koepelorganisaties samen aan innovaties op het gebied van bouw en techniek. Doel is om de transitie naar klimaatneutrale gebouwen in 2050 haalbaar en betaalbaar te maken. Dit is noodzakelijk om aan de doelstellingen van Parijs te voldoen. Daarnaast nemen wij deel aan de Startmotor.
Programma Integrale Energietransitie Bestaande Bouw (IEBB)
Het BTIC heeft bij de RVO een subsidieaanvraag ingediend in het kader van het programma Integrale Energietransitie Bestaande Bouw (IEBB). De sector OnderhoudNL Totaal levert zijn bijdrage als initiator en begeleider van twee onderzoeksprojecten over circulariteit:
- De ontwikkeling van KPI’s voor CO2 en Circulariteit
- Vooronderzoek naar de circulaire corporatiewoning
Daarnaast heeft OnderhoudNL voor 2020 en 2021 bedrijfstakgeld en projecturen toegezegd.
MKI-Onderhoud (Milieu Kosten Indicator)
Samen met uw opdrachtgevers kunt u voortaan met onze nieuwe tool de onderhoudsaanpak van bestaand vastgoed meetbaar maken en optimaliseren op het gebied van CO2-belasting en circulariteit. Een belangrijke stap richting het circulair renoveren van een (huur)woning is hiermee ingevuld. U kunt alvast aan de slag met een eerste rekentool die is ontwikkeld voor renovaties van platte daken..
Meer over MKI-Onderhoud
Trainingen
We hebben een aantal nieuwe trainingen in ons aanbod over klimaat en energietransitie, zoals
Heeft u interesse of wilt u meer informatie opvragen over de training? Mail ons.
Mobiliteit en materieel
Vanaf 2025 zijn er zo’n 40 stadskernen waar u met uw diesel- of benzinebestelbus straks niet meer in kan. De zogenoemde zero emissie zones. Gelukkig komt er een overgangstermijn, maar dan nog betekenen de zero-emissiezones een grote verandering. Ook zijn er opdrachtgevers die nu al overwegen om in 2026 materieel dat CO2 uitstoot te weren van de bouwplaats.
Bekijk onze informatie over duurame mobiliteit en materieel