Duurzame mobiliteit en materieel voor schilders en

‘Onderhoudssector verdient speciale aandacht in beleid laadinfrastructuur’

‘Onderhoudssector verdient speciale aandacht in beleid laadinfrastructuur’

1,7 miljoen laadpunten voor personenauto’s, bijna 19.000 voor bestelbussen en 7.400 voor vrachtwagens. De Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) wil Nederland vanaf 2030 massaal aan de stekker helpen. De basis is een beleidsplan, de verschillende werkgroepen zijn continu met onder meer gemeenten, netbeheerders, logistieke bedrijven en installateurs in gesprek om dat beleid om te zetten in actie.  

‘Onderhoudssector verdient speciale aandacht in be
‘Onderhoudssector verdient speciale aandacht in be

Een van de werkgroepen van de NAL is logistiek. Robert van den Hoed is daar de voorzitter van. In 2025 moet Nederland volgens het Klimaatakkoord in 30 tot 40 van de grootste gemeenten zero-emissiezones hebben. Gebieden waarin je niet meer mag rijden met je bestelbus op benzine of diesel. Veel onderhoudsbedrijven willen dan ook overstappen op elektrisch rijden. Daarvoor is een goede laadinfrastructuur noodzakelijk. De werkgroep van Van den Hoed werkt hard aan een basis, waarop het laadnetwerk gebouwd kan worden.  

rectangle - download - hulp bij keuze elektrische bestelauto.jpg

Kennis 

De werkgroep zet kennis die is ontwikkeld door het Nationaal Kennisplatform Laadinfrastructuur (NKL) in. Zoals handreikingen, factsheets en materiaal voor cursussen of workshops die bijvoorbeeld gemeenten ondersteunen bij het realiseren van publieke laadinfrastructuur. Zo zien zij stap voor stap wat ze moeten doen om tot een laadnetwerk te komen dat bij hun gemeente past. De werkgroep wijst gemeenten bijvoorbeeld ook op de verschillende voertuigen die op willen laden. Dat bijvoorbeeld een schilder met zijn busje meer ruimte bij een laadpunt nodig heeft dan een personenauto. OnderhoudNL zorgt dat de behoeften van haar leden terechtkomt bij de NAL.  

Waar laden ze op? 

Van den Hoed vertelt welke eerste stap gezet wordt. “Voor de schilders- en onderhoudssector is het belangrijk dat we een goede prognose maken van waar mensen opladen. Waar parkeren de bestelbusjes die overdag in een grote stad werken 's avonds? Een bedrijventerrein? Thuis? Als ze hun bus thuis neerzetten, moet je ervoor zorgen dat daar een laadpaal in de buurt vrij is. Bij een bedrijventerrein moet je weer waken voor overbelasting van het elektriciteitsnet.” Dat kan bijvoorbeeld door een slimme oplaadpaal, die de hoeveelheid elektriciteit naar een auto afstemt op de druk op het elektriciteitsnet van dat moment.  

Laadprognoses 

Om gemeenten inzicht te geven in hoeveel laadpalen zij moeten inkopen en netbeheerders te laten zien wat voor stroomvraag nodig is, benadrukt de NAL het belang van goede laadprognoses. Die kunnen bijvoorbeeld kennispartijen als Elaad maken, maar een gemeente kan ook zelf een adviesbureau inhuren. "Zo wordt het makkelijker om een goed netwerk op te zetten.”  

 Vrijwel alle grote gemeenten zijn aangesloten bij de NAL, vertelt Van den Hoed. In samenwerking ontwikkelen zij een visie op laadinfrastructuur, waar ook een plaatsingsbeleid bij hoort. Een beleid waardoor installateurs precies weten hoe en waar zij laadpalen kunnen plaatsen binnen de gemeenten. Zodat zij daar weer hun werkzaamheden op aan kunnen passen.

RobertvandenHoed7016.jpg

Zelf een laadpaal aanvragen 

Bij de aangesloten gemeenten kun je ook als ondernemer zelf een laadpaal aanvragen. Dat gaat onder andere via laadpaalnodig.nl. “De gemeente kijkt vervolgens in de buurt waar de laadpalen staan en hoe vaak die beschikbaar zijn. Blijkt dat onvoldoende, dan komt er een bij. Via die site willen we ook zorgen dat je een apart veld krijgt waarop je aan kunt geven hoe groot je voertuig is.” 

NKL en NAL ontwikkelen ook informatiedocumenten die ondernemers op weg helpen, zoals een startgids voor bedrijven. Daarin staat bijvoorbeeld wat voor stekker je nodig hebt bij het opladen. Grotere bedrijven kunnen lezen hoe ze met zonne-energie op kunnen laden, waardoor ze het elektriciteitsnet ontlasten. “We zijn momenteel bezig met een handreiking voor grotere ondernemingen die zwaardere laadvermogens nodig hebben. Deze komt in februari op de site van de NAL. Ook zullen we webinars en cursusmateriaal aanbieden om onze kennis zo veel mogelijk te verspreiden binnen de sector. Ten slotte kunnen ondernemers via logistiek@nklnederland.nl nog al hun vragen stellen.” 

Speciale aandacht onderhoudssector

Van den Hoed vindt dat de onderhoudssector speciale aandacht verdient. Om de wensen mee te nemen in het beleid, heeft hij een kort lijntje met OnderhoudNL. “We moeten een specifieke strategie ontwikkelen voor deze sector. Zowel de zzp'ers als de grotere ondernemingen zijn dagelijks afhankelijk van hun voertuig. Wij moeten hen de zekerheid bieden dat zij in de buurt van hun gewenste parkeerplek kunnen laden, met het oog op de veiligheid.”  

De knelpunten die zij horen van bijvoorbeeld OnderhoudNL nemen zij mee in gesprek met de gemeente. “Ik kan niet garanderen dat iedereen vanaf 2030 een laadpaal voor zijn huis vindt. Maar de maximale afstand is nu 500 meter, misschien kunnen we die iets verkleinen. Het is tegelijkertijd goed om te beseffen dat je door de ontwikkeling van batterijen in de toekomst niet iedere dag hoeft op te laden. Elektrische voertuigen krijgen steeds grotere actieradiussen.” 

op weg naar emmisieloze projectlocatie.jpg

Naar 1,7 miljoen

Nederland heeft de meeste publieke laadpunten per 100 kilometer van Europa. Dat klinkt goed, maar richting 2030 is nog een lange weg te gaan volgens Van den Hoed. “Een verachtvoudiging van het huidige aantal, naar 1,7 miljoen laadpunten.” Dat zijn 850.000 palen, want elke laadpaal heeft twee laadpunten. “Ik denk dat het goedkomt, door de stappen die we zetten als NAL. Als de basis eenmaal staat, is het makkelijker opschalen om snel meer laadpalen te installeren. Het zal wel een uitdaging worden om genoeg elektrotechnisch personeel te vinden.” 

Goedkopere brandstof, lagere onderhoudskosten en bedrijfswagens die langer meegaan: Van den Hoed heeft veel vertrouwen in de elektrische toekomst van de schilders- en onderhoudssector. “Het gaat echt nog niet allemaal vlekkeloos, maar we zijn op de goede weg.” 

Wat doet OnderhoudNL op het gebied van duurzame mobiliteit en materieel?
contactpersonen-blok-Niels Akkermans-800x450

Niels Akkermans 
(tijdelijk programma-adviseur)
Klimaat en Energietransitie

06 - 42 46 31 86
Stuur mij een e-mail

Calculator transport CO2

Lees hier de andere interviews

Uitgelicht

Uitgelicht Duurzame mobiliteit_1024x606

Bent u klaar voor elektrisch vervoer?

Wie vanaf 2025 met zijn bestelbus de binnenstad in wilm moet goed opletten. In ongeveer veertig stadskernen gelden dan namelijk zero-emissiezones. Doel is om hiermee flink op CO2-uitstoot te besparen. Ook de schilders- en vastgoedonderhoudssector krijgt daarmee te maken. Bent u al voorbereid?

U leest het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt