Duurzame mobiliteit en materieel voor schilders en

Nultien op weg naar nul

Nultien op weg naar nul

Rotterdam staat aan de vooravond van een stevige uitdaging. De logistiek in de stad moet slimmer en schoner. De gemeente is een van de koplopers in het land op dit gebied. Logistiek 010, een platform waarvan de gemeente Rotterdam een van de kartrekkers is, wil de havenstad op weg helpen naar nul: nul inefficiënte ritten, nul uitstoot en nul opstoppingen. Niet alleen, maar op een manier die in Rotterdam veel wordt bezongen: hand in hand. 

JanRobertAlbrechts6975
JanRobertAlbrechts6975

Jan Robbert Albrechts is coördinator goederenvervoer bij de gemeente Rotterdam, afdeling Mobiliteit. Samen met zijn team coördineert hij alle activiteiten op het gebied van slimme en schone stadslogistiek. “Het thema staat al een behoorlijke tijd op de agenda”, opent hij. “Al in 2014, voor mijn tijd hier, constateerden we dat bestelauto’s en vrachtwagens grote veroorzakers van vieze lucht zijn. Deze voertuigen vormen maar tien procent van de verkeerspopulatie, maar zijn wel verantwoordelijk voor de helft van de uitstoot van vieze lucht. Als je dat kleine deel dus aanpakt, zet je al grote stappen. Bovendien hebben we het dan over bedrijven. In Rotterdam merken we dat die openstaan om versneld te verduurzamen.” 

rectangle - download - hulp bij keuze elektrische bestelauto.jpg

Convenant ZES 

De gemeente pakte door. In oktober 2014 sloten de gemeente Rotterdam, TNO en zes transportbedrijven uit de regio een Green Deal en is het platform Logistiek 010 opgericht. In december 2020 is de opvolger van deze Green Deal het Convenant Zero Emissie Stadslogistiek (ZES) door 57 partijen ondertekend. In dit convenant heeft iedere deelnemende partij acties opgenomen die bijdrage aan slimme en schone stadslogistiek in Rotterdam. Eén van de belangrijkste en meest ingrijpende afspraak is de invoering van de zero-emissie-zone voor stadslogistiek in 2025.  

Jan Robbert: “Alle convenantpartners erkennen de noodzaak van het terugbrengen van het aantal inefficiënte ritten en emissie in onze binnenstad. Samen hebben we bepaald dat er in Rotterdam een zero emissie zone moest komen en in goed overleg hebben we die zone vormgegeven. De zone beslaat grofweg het gebied binnen de ring van Rotterdam, exclusief aangrenzende bedrijventerreinen. Op logistiek010.nl kun je tot op straatniveau zien hoe de zone loopt en wat de eisen zijn om die zone te mogen betreden. Nu, maar ook in de toekomst, rekening houdend met toekomstige maatregelen.” 

Een dergelijke zone creëren is één ding en vanuit milieuperspectief natuurlijk harstikke goed, maar hoe zorg je dat het gaat leven? “Met alle convenantpartners hebben we afspraken gemaakt over hun acties. Die acties zijn heel concreet. Eén partij heeft bijvoorbeeld toegezegd dat er binnen een jaar twee openbare snelladers op hun terrein zijn geïnstalleerd. Een ander maakt het wagenpark binnen drie jaar emissievrij. Alle concrete afspraken staan op de website. Zodat deelnemende partijen elkaar eraan kunnen houden, maar ook anderen kunnen inspireren.” 

Emissieloze stadslogistiek is een breed begrip en bestaat uit meerdere thema’s. Om het voor alle convenantpartners interessant en behapbaar te houden, heeft de gemeente Rotterdam verschillende thematafels in het leven geroepen, meldt Jan Robbert. “We hebben elf tafels met elk hun eigen thema, zoals bijvoorbeeld laadinfrastructuur. Organisaties die van anderen willen leren en de uitdagingen gezamenlijk willen aanvliegen, kunnen daarbij aansluiten. De partijen komen regelmatig samen en ontwikkelen een visie over dat thema, met tips hoe je er als organisatie mee om kunt gaan. Elkaar helpen, dat is het idee. Maar ook gebruikt de gemeente de thematafels om nieuw beleid te toetsen bij de logistieke sector.” 

Logistiek 010 

Logistiek 010 is vooral geen gemeentelijk of solo-kunstje. “Wij kunnen als gemeente wel alles opleggen vanuit een ivoren toren, maar de kennis en ervaring zit vooral in de logistieke branche. Bovendien heb ik het idee dat ondernemers eerder geneigd zijn om adviezen aan te nemen van een collega-ondernemer dan van een gemeente. Ons platform is daarvoor zeer geschikt. We gebruiken het niet alleen om te zenden, maar juist ook om behoeften uit de sector op te halen: wat heeft een organisatie nodig om mee te kunnen gaan met de transitie? Misschien hebben we het antwoord op de vraag zelf niet, maar kunnen we de partij wel koppelen aan een andere partner”, vertelt Jan Robbert. 

JanRobertAlbrechts6921.jpg

Logistiek makelaars 

Hoe help je ondernemers, zoals schilders- en onderhoudsbedrijven, die mee moeten in de transitie om hun werk te kunnen blijven doen? “Logistiek 010 wil alle partijen die de impact van de invoering van de ZES-zone voelen, bereiken en helpen. Niet alleen de mkb’er, maar ook de eenpitter, zoals de zzp-schilder of het onderhoudsbedrijf. Een extra moeilijkheid: die heeft weinig tot geen tijd om aan te schuiven bij zo’n thematafel.” 

Volgens Jan Robbert is ook daaraan gedacht. “Hem of haar bereiken we door logistiek makelaars in te zetten. Een logistiek makelaar informeert zo’n ondernemer over hoe hij of zij zich kan voorbereiden op de zero-emissie-zone. Bijvoorbeeld door de kosten en subsidiemogelijkheden van een elektrische bestelauto inzichtelijk te maken. En die te vergelijken met de kosten van een bestelauto op diesel. Maar zo’n adviseur bespreekt ook andere mogelijkheden, zoals het inzetten van een hub. Een bakfiets bij klein onderhoud, voor the last mile. Of een deelscooter. Er wachten ons uitdagingen, maar er zijn gelukkig ook veel oplossingen. Logistiek 010 wil ondernemers helpen om die te vinden.” 

op weg naar emmisieloze projectlocatie.jpg

Tips 

Duidelijk is dat de gemeente Rotterdam flink op weg is in de transitie naar het vereiste doel: emissieloze stadslogistiek in 2025. Jan Robbert heeft twee tips voor organisaties die ook serieus met het thema aan de slag willen. “Wacht niet tot 2025, maar bekijk nu al of er zero-emissie-zones zijn binnen jouw werkgebied en maak een plan zodat je voorbereid bent. In de regio Rotterdam kunnen de logistiek makelaars je daarbij helpen.” 

Jan Robberts tweede tip: “Sluit je aan bij een lokaal initiatief en zoek de samenwerking met andere bedrijven en de gemeente. Er is al zoveel kennis beschikbaar om jou te helpen de overstap naar slim en schoon transport te maken. De meeste gemeenten die een zero-emissie-zone gaan invoeren hebben hiervoor een samenwerkingsverband. In Rotterdam is dat Logistiek 010.’’ 

Informeer bij de gemeente 

Rotterdam is weliswaar een koploper op het gebied van ZES, maar in andere gemeenten en provincies zijn er vergelijkbare initiatieven. Wanneer je als ondernemer met dit thema aan de slag wilt of misschien zelfs moet, doe je er goed aan bij jouw gemeente te informeren of advies in te winnen. En volg ook zeker de berichtgeving en adviezen van OnderhoudNL. 

 Wil je als ondernemer in contact komen met Logistiek 010 of een aangesloten logistiek makelaar? Neem dan contact op om de mogelijkheden te bespreken! 

Wat doet OnderhoudNL op het gebied van duurzame mobiliteit en materieel?
okke

Okke Spruijt
(tijdelijk waarnemer)

Klimaat en Energietransitie
0182 - 556 140 | 06 - 53 70 78 73
Stuur mij een e-mail

Calculator transport CO2

Lees hier de andere interviews

Uitgelicht

Uitgelicht Duurzame mobiliteit_1024x606

Bent u klaar voor elektrisch vervoer?

Wie vanaf 2025 met zijn bestelbus de binnenstad in wilm moet goed opletten. In ongeveer veertig stadskernen gelden dan namelijk zero-emissiezones. Doel is om hiermee flink op CO2-uitstoot te besparen. Ook de schilders- en vastgoedonderhoudssector krijgt daarmee te maken. Bent u al voorbereid?

U leest het in OnderhoudNL Magazine

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt