10 veelgestelde vragen over de RI&E
10 veelgestelde vragen over de RI&E
Ongeveer de helft van de schildersbedrijven beschikt nog niet over een goedgekeurde RI&E. Hoewel het invullen ervan niet moeilijk hoeft te zijn, weinig tijd inneemt en voor leden van ons zelfs gratis is, komen er toch vaak vragen binnen van ondernemers. We hebben tien veelgestelde vragen op een rijtje gezet.
1. Waarom moet mijn bedrijf een RI&E hebben?
Een werkgever die beschikt over een wettelijk verplichte RI&E heeft goed nagedacht over veilig en gezond werken. Situaties met een vaak kostbare nasleep zoals bedrijfsongevallen of werkgerelateerd verzuim kunnen worden voorkomen. Maar ook boetes worden voorkomen. Als werkgever toon je ook goed werkgeverschap door een veilige en gezonde omgeving te creëren en daarmee de duurzame inzetbaarheid te verhogen. Een belangrijke factor als het gaat om het aantrekken en behouden van personeel.
2. Ik ben zzp’er. Heb ik een RI&E nodig?
Indien u een project uitvoert waarbij u anderen inhuurt en hen onder uw gezag arbeid laat verricht, dan is er sprake van gezagvoering en geldt er een verplichting voor een ingevulde en goedgekeurde RI&E. Als u altijd alleen werkt is er geen verplichting, maar raden we wel aan goed na te denken over uw eigen veiligheid en risico's. Een RI&E is dan geen overbodige luxe. Aanmelden voor de training Preventiemedewerker RI&E - basis. Werkt u slechts een paar dagen per jaar met een andere zzp'er, dan kunt u beter het werk uitbesteden en dit vast leggen met een onderaannemingsovereenkomst
3. Kan ik de RI&E zelf invullen?
Ja. Als u beschikt over de juiste kennis en de regels van de handleiding goed volgt. Ga zelf aan de slag in onze online omgeving. Hulp nodig? Kijk dan de livestream terug waarin in 30 minuten wordt uitgelegd hoe u de RI&E invult.
4. Wat gebeurt er als ik geen RI&E heb?
Ondernemers die niet beschikken over een RI&E lopen de kans een boete van € 4.500,- te krijgen van de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA). Blijkt een werkgever bij een bedrijfsongeval niet te beschikken over een RI&E, dan is er een kans op een nog hogere boete én proces-verbaal. Daarnaast getuigt het hebben van een RI&E van goed werkgeverschap richting het personeel.
5. Hoe groot is de pakkans?
Helaas horen we soms het argument dat de pakkans zo klein is dat de werkgever daarom geen RI&E heeft. Naast dat dit nooit een reden mag zijn, voert de Nederlandse Arbeidsinspectie (NLA) de controles dit jaar en de komende jaren behoorlijk op. Zowel digitaal waarbij makkelijk gekeken wordt welke bedrijven een RI&E én Plan van Aanpak hebben, als een inhoudelijke check of de RI&E en Plan van Aanpak goed zijn opgesteld.
6. Waarom is de RI&E gratis voor leden van OnderhoudNL?
Wij vinden het belangrijk dat schilders- en onderhoudsbedrijven veilig werken en dat werkgevers zorgen voor veilige en gezonde werkomstandigheden van werknemers. Hiermee hopen we het aantal bedrijfsongevallen te verminderen en de duurzame inzetbaarheid van werknemers te verhogen. Leden krijgen tot juni 2025 een gratis basislicentie voor de online RI&E van ontwikkelaar Arboplaats BV en een training tegen een gereduceerd ledentarief waarbij de RI&E direct wordt ingevuld.
7. Kunnen niet-leden ook de RI&E-training volgen?
Ja. Voor leden van OnderhoudNL geldt het gereduceerde ledentarief van €305,-. Voor niet-/asprirant-leden van OnderhoudNL geldt een tarief van €369,-.
Nog geen lid? Word dat dan nu en profiteer direct.
8. Tot wanneer is de erkende RI&E van OnderhoudNL geldig?
De ingevulde RI&E blijft geldig, zolang er niets verandert binnen de organisatie of arbowetgeving. Loop wel elk jaar door het plan van aanpak heen om de RI&E actueel te houden. De gratis basislicentie van de erkende RI&E van OnderhoudNL loopt tot juni 2025.
9. Wat is een preventiemedewerker?
In elk bedrijf moet een preventiemedewerker aanwezig zijn. Dit is een medewerker binnen het bedrijf die zich bezighoudt met de veiligheid en gezondheid op de werkvloer. Als het bedrijf maximaal 25 werknemers heeft, dan kan ook de directeur/eigenaar zélf de preventietaken uitvoeren. Bij onze trainingen wordt ook de preventiemedewerker getraind.
10. Moet ik de ingevulde RI&E updaten als werkzaamheden in het bedrijf veranderen?
Bedrijven die al een RI&E hebben, maar bijvoorbeeld flink uitbreiding qua personeel, een nieuw pand betrekken of nieuwe werkzaamheden gaan uitvoeren, doen er verstandig aan de RI&E te actualiseren. Hierbij kan de reeds ingevulde RI&E aangepast worden naar de veranderingen die zijn doorgevoerd.
Nog steeds vragen? Neem contact op met Ledenadvies of stuur een e-mail naar Koen van Domselaar, manager Arbo & Milieu.