Het belang van een warm welkom

header - beste leerbedrijf en leermeester 2021 - 1024x350

Wilbert Teunissen OnderhoudNL:

Het belang van een warm welkom

Wilbert Teunissen: Het belang van een warm welkom

In een tijd waarin we erg zuinig moeten zijn op onze leerlingen, loont het om eens heel goed te kijken naar wat we eraan kunnen doen, om een leerling zo goed en effectief mogelijk te laten aarden in het leerbedrijf. Dit heet: ‘Onboarden’ (een mooi Nederlands woord).

leermeester centraal-leerling_1024x606
leermeester centraal-leerling_1024x606

Wilbert Teunissen: 'De aandacht en oprechte interesse die u toont, krijgt u gegarandeerd weer terug.'

WWW

Een goede voorbereiding is het halve werk. Zorg dus dat uw leerling in een Warme Welkome nieuwe Werkomgeving stapt (WWW). Wat u namelijk NIET wilt is dat uw nieuwe leerling verloren rondloopt in het bedrijf. Nog maar al te vaak, want zo ging dat vroeger ook, wordt een nieuwe leerling aan een leermeester gekoppeld die ‘dan maar moet zien’. En ‘Oh, let ook nog even goed op je eigen productiviteit!’, wordt er dan nog snel achteraan geroepen. Zo’n leermeester, met alle goede bedoelingen, doet z’n best maar loopt dan al een paar stappen achter. Hoe zit dat precies?

Als een leermeester niet de tijd neemt om:

  • écht in alle rust contact te maken met de leerling
  • de leerling mee te nemen in het bedrijf;
  • kennis te laten maken met de collega’s;
  • de directeur een handje laat geven (die precies weet dat het de nieuwe BBL, niveau 3 leerling Johnny is die voor hem staat)…
  • en ook nog even naar de administratie loopt voor alle regeldingetjes…

…dan loopt u ‘grote risico’s met de motivatie en betrokkenheid’ van de leerling.

Stelt u zich eens voor

Stel u bent een leerling van 16 jaar en bent op gesprek geweest bij een bedrijf; erg spannend allemaal. Op school weet u uw plaats wel maar nu komt het serieuze werk. U moet de volgende dag om 6:15 uur stipt op de hoek van de straat staan, met uw lunchtrommeltje, want dan komt uw leermeester met de collega’s in de bus om u op te pikken. U kent niemand en weet alleen dat uw leermeester Ricardo heet. Slaapdronken staat u klaar en de bus rijdt voor. U kijkt schuchter de bus in sommige collega’s nog wat proberen te slapen en een enkeling op zijn telefoon zit te turen. Ricardo stelt u gerust met een dikke knipoog en jullie rijden een stevig uur naar de locatie.

Daar staat u dan, Ricardo is druk en u kijkt even rond. De bezem in de hand maakt na twee uur plaats voor een spons en een emmer met St Marc. Ergens in de namiddag wordt schuren uw nieuwe bezigheid. Met een half oog kijkt u naar uw collega schilders die het ‘mooie werk’ aan het maken zijn. Dit gaat zo een paar dagen door. Ricardo is druk en komt regelmatig wat schuuraanwijzingen geven. Nu begint u zich mogelijk al een beetje onrustig te voelen…. Wanneer mag u nu eindelijk het échte werk gaan doen?

K*T klusjes

Thuis aan het avondeten is er weinig begrip als u vertelt dat u nu al aardig kunt vegen, afwassen en schuren… Uw ouders zien uw onrust en helpen niet echt als ze zelfverzekerd opperen dat u best mag eisen dat er nu snel geschilderd moet worden: “Je moet je niet laten gebruiken voor de K*T klusjes”. Met de dag dat er niet veel anders voor u te doen is, wordt uw onrust groter.

Op school zijn al uw klasgenoten natuurlijk al lang de mooie dingen aan het doen (zeggen ze) en dan… breekt er iets in u. Heb ik wel het juiste leerbedrijf, is Ricardo wel een goede leermeester, is er wel een plan: weet uw leerbedrijf en leermeester wel wat er voor school allemaal gedaan moet worden? U neemt afstand en kijkt rond….. Het vak blijkt ineens helemaal niet meer zo aantrekkelijk als u voorheen dacht.

Contact geeft vertrouwen en rust

Het eerder genoemde WWW geeft uw bedrijf voor elke leerling een perfecte basis. Zorg dus voor een degelijke introductie. Dat doet u natuurlijk niet in de bus vol collega’s, maar gewoon op kantoor. Maak als leermeester tijd voor uw leerling zodat u weet met wie u te maken heeft en omgekeerd. Weet welke opleiding de leerling volgt, waar en bij welke instructeur/docent. Bespreek met elkaar de verwachtingen van school, het leerbedrijf, de leerling en van u als leermeester.

Maak nadrukkelijk contact, luister en probeer te horen met wie u te maken heeft. Deze oprechte interesse voelt uw leerling ook. De aandacht en oprechte interesse die u toont, krijgt u altijd; vroeger of later, gegarandeerd weer terug. Dan komt het PLAN. Maak samen een inwerkplan, gekoppeld aan de werkzaamheden binnen het bedrijf en de BPV opdrachten van school. Het belangrijkste is een degelijke start van uw leerling met u als de leermeester. Dit is onboarden!

Wilbert Teunissen, 
OnderhoudNL

contactpersonen-blok-wilbert-800x450

Wilbert Teunissen

Adviseur, Trainer, Developer afdeling Onderwijs en Expertise Centrum 
0182 - 556 138 | 06 53 97 80 94
Stuur mij een e-mail

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt