Pay-off header OnderhoudNL

Verplichte klokkenluidersregeling voor bedrijven met meer dan vijftig medewerkers

Verplichte klokkenluidersregeling voor bedrijven met meer dan vijftig medewerkers

Een klokkenluider stelt misstanden in uw bedrijf aan de kaak. Heeft u vijftig medewerkers of meer? Dan moet u verplicht een procedure hebben voor het melden van (vermoeden van) een misstand. Nadat uw medewerker 'aan de bel getrokken' heeft, onderzoekt u de misstand en neemt u, indien nodig, maatregelen. Zo’n interne regeling werkt drempelverlagend en kan escalatie voorkomen. 

Verplichte klokkenluidersregeling voor bedrijven m
Verplichte klokkenluidersregeling voor bedrijven m

Verplichte klokkenluidersregeling in grote bedrijven 

De beschreven verplichting van een interne klokkenluidersregeling is onderdeel van de Wet bescherming klokkenluiders. Deze wet zorgt ervoor dat medewerkers veilig misstanden kunnen melden en dat zij de zekerheid hebben dat een melding respectvol wordt opgepakt. Daardoor durven zij hun vinger op te steken in het algemeen belang. Een goede meldregeling kan bovendien voorkomen dat klokkenluiders benadeeld worden. Iets wat in de praktijk nog te vaak gebeurt, ondanks het wettelijke verbod op benadeling. Een klokkenluidersregeling is verplicht voor bedrijven met meer dan 50 medewerkers.  

Inhoud klokkenluidersregeling 

In uw klokkenluidersregeling staat beschreven hoe u binnen uw bedrijf omgaat met het melden van (vermoeden van) een misstand. Onderstaande punten moeten zeker terugkomen in de regeling: 

  • Hoe gaat u om met een interne melding? 
  • Uw definitie van ‘een vermoeden van een misstand’. 
  • De functionaris bij wie uw medewerker de misstand kan melden. 
  • Dat u de melding als werkgever vertrouwelijk behandelt. 
  • Dat uw medewerker in vertrouwen een adviseur kan raadplegen.
  • Dat uw medewerker binnen zeven dagen een ontvangstbevestiging krijgt van de melding
  • Dat er aan de melder binnen een redelijke termijn van ten hoogste drie maanden na verzending van de ontvangstbevestiging, informatie wordt verstrekt over de beoordeling en eventuele opvolging van de melding.  

Uitgangspunt is dat vermoedens van misstanden eerst intern worden gemeld en behandeld. Wordt het vermoeden niet naar behoren behandeld, dan kan een medewerker zich wenden tot het Huis voor klokkenluiders

Een voorbeeld van een klokkenluidersregeling kunt u hier downloaden
Contactblok OnderhoudNL_Marianne Kortenbout_800x450 (2)

Ledenadvies | Marianne Kortenbout

088 - 0188 155 | Stuur een e-mail

Volg ons op social media:

Aanmelden nieuwsbrief

Meer nieuws van afgelopen week

Meer nieuws

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt