Tekort vakmensen in schilders- en onderhoudsbranche: OnderhoudNL zet in op regionale samenwerking
Tekort vakmensen in schilders- en onderhoudsbranche: OnderhoudNL zet in op regionale samenwerking
Het Arbeidsmarktonderzoek 2025 van OnderhoudNL bevestigt wat in elke sector in Nederland momenteel gaande is, dat de instroom van vakmensen achterblijft bij de groeiende vraag. Gemiddeld heeft elk bedrijf 1 fte extra nodig. Dit motiveert de sector om de mouwen op te stropen, want we zien tegelijkertijd ook dat bedrijven in de schilders- en onderhoudsbranche nieuwe wegen vinden om te blijven opleiden en ontwikkelen. De resultaten van het onderzoek zijn weergegeven in een overzichtelijke infographic die u in ons themadossier Opleiden kunt downloaden.
De Schildersvakopleidingen worden nog steeds als beste opleidingsroute gewaardeerd door bedrijven
Blijvende vraag naar meer vakmensen
De personeelsbehoefte voor schilderwerk, vastgoedonderhoud, glaszetten en metaalconservering blijft urgent. Het onderzoek wijst uit dat jaarlijks zo’n 750 vakmensen uitstromen door pensionering. Daarbovenop verlaten elk jaar nog eens 1.000 vakmensen de bedrijfstak vanwege ziekte, uitval of de overstap naar een andere sector. Deze beweging onderstreept het belang van goede vakmensen, vakgerichte instroom en duurzame inzetbaarheid van medewerkers. Uit het onderzoek kan geconcludeerd worden dat jaarlijks 1.800 vakmensen extra nodig zijn om de huidige productie in de bedrijfstak op peil te kunnen houden. Dat is gemiddeld 1 extra fte per bedrijf. De top drie van functies waar veel vraag naar is:
- uitvoerende schilders
- glaszetters
- allround onderhoudsmedewerkers
Nieuwe routes naar vakmanschap
De Schildersvakopleidingen worden nog steeds als beste opleidingsroute gewaardeerd door bedrijven. Toch blijkt dat steeds meer bedrijven voor alternatieve routes kiezen, zoals zelf opleiden of via ROC’s. Door te kiezen voor zelf opleiden denken bedrijven dat leerlingen meer bedrijf specifieke kennis kunnen opdoen en sneller inzetbaar zijn op de grotere projecten. Tevens hoopt men dat leerlingen daardoor kandidaat blijven als medewerker voor de toekomst. “De creativiteit en veerkracht van bedrijven is groot,” aldus Annemarie Labee, sectormanager Opleidingen bij OnderhoudNL. “Zij nemen verantwoordelijkheid in het opleiden van nieuwe mensen. Dat juichen we toe. Tegelijkertijd is het belangrijk om de kwaliteit van het vakmanschap te blijven bewaken."
Kwaliteit én productiviteit onder druk
Het onderzoek laat zien dat jongeren tot 30 jaar, vergeleken met ervaren medewerkers, lager scoren op zowel vakinhoudelijke kwaliteit als arbeidsproductiviteit. Toch schuilt juist in deze groep veel potentieel. Dat vraagt om betere begeleiding, praktijkgerichte opleiding en modern werkgeverschap. “Goed opgeleide en voldoende leermeesters zijn hierin essentieel,” benadrukt Labee. “Zij zijn de ambassadeurs van de kwaliteit binnen onze sector. Tegelijkertijd is het belangrijk dat trots en passie voor het vak voelbaar zijn - zoals inmiddels wel bekend: ‘Wij onderhouden van Nederland!’”
Regionale samenwerking als sleutel
OnderhoudNL ziet een belangrijke rol weggelegd voor regionale samenwerking. De ambitie is helder: één duidelijk, regionaal loket voor opleiding, training en ontwikkeling – het ‘clubhuis in de regio’. Hier werken bedrijven, vakopleidingen en onderwijsinstellingen samen aan instroom, bijscholing en behoud van vakmensen. Daarbij wordt ingezet op modulair opleiden, voortrajecten met mbo-certificaten en goede matching tussen kandidaat en leerbedrijf.
Basis voor nieuw beleid
Met dit onderzoek gaan we een invulling geven aan een van onze kerntaken als brancheorganisatie: een leven lang ontwikkelen en het opleiden van medewerkers. Het onderzoek is uitgevoerd door USP Marketing Consultancy in opdracht van OnderhoudNL. Met de resultaten uit het onderzoek gaan we onze leden gerichter ondersteunen bij het opleiden en ontwikkelen van leerlingen en (nieuwe) medewerkers.
Samen concrete stappen zetten
De input van de leden zorgt er ook voor dat we samen met de Schildersvakopleidingen, ROC’s en andere stakeholders in het onderwijs, concrete stappen kunnen zetten om het opleidings- en trainingsaanbod beter af te stemmen op de behoefte aan specifieke kennis en vaardigheden. Een ander voordeel is dat er gerichter campagne gevoerd kan worden richting potentiële medewerkers. Op deze manier kunnen we samen de kwaliteit blijven leveren waar de markt om vraagt.
Download hier de overzichtelijke infographic