Nieuws_1024x175

Schilder en glaszetter in top 45 van ‘meest kansrijke beroepen’

Schilder en glaszetter in top 45 van ‘meest kansrijke beroepen’

De beroepen ‘schilder’ en 'glaszetter' behoren wederom tot de meest kansrijke beroepen. Dat tonen onderzoeken aan van onder meer Randstad en UWV. Dat is mooi, want dat zorgt bij werkzoekenden misschien weer net voor dat extra zetje om te kiezen voor werk in de schilders- en onderhoudsbranche. Wij doen er, met onder andere Baan-naar-Baan-trajecten waarbij zij-instromers zelfs in de avonduren een opleiding kunnen volgen, alles aan om het in- en overstappen zo aantrekkelijk mogelijk te maken. 

Schilder in top 45 van ‘meest kansrijke beroepen’
Schilder in top 45 van ‘meest kansrijke beroepen’

Aantrekkingskracht

De vraag of er in een beroep een grote kans is op een baan, is vaak een belangrijk criterium voor mensen die op zoek zijn naar werk of voor iemand die wil veranderen van baan. Wat ook heeft geholpen bij de aantrekkingskracht van de schilders- en onderhoudsbranche, is dat onze sector goed bestand bleek tegen de coronacrisis. Het werk kon tijdens de pandemie, dankzij het zogenaamde ‘doorwerkprotocol’, grotendeels doorgaan. De opgave voor onze bedrijfstak wordt door de kabinetsplannen op het gebied van klimaat en energietransitie zelfs nog groter dan die nu al is. Ook weet de consument de weg naar de vakschilder steeds vaker te vinden. Deze groei vraagt om nieuwe denkrichtingen en oplossingen voor het aantal vakmensen dat nodig is.

Gemiddeld vier vacatures 

Een deel van de vakmensen komt uit het groeiend aantal leerlingen van Schildersvakopleiding. Er zijn maar liefst 25 locaties om de volgende generatie vakmensen op te leiden. Een ander deel bestaat uit zij-instromers die via de campagne Werk in Vastgoedonderhoud en verkorte opleidingstrajecten de bedrijfstak instromen. Toch is er meer nodig dan alleen jongeren opleiden. Uit onderzoek onder onze leden blijkt dat een onderhoudsbedrijf momenteel gemiddeld vier vacatures open heeft staan.

Campagne 

Reden om dit voorjaar een landelijke imagocampagne te lanceren. Die campagne staat vooral in het teken van arbeidsmarktcommunicatie. Nederland moet weten hoe mooi de schilders- en onderhoudssector is en dat de mensen in die sector niet alleen prachtig, maar ook noodzakelijk werk uitvoeren. Er wordt zelfs campagne gevoerd op functieniveau, zoals voor de glaszetter en de industrieel schilder.

Naast werven ook behouden 

Er is ook aandacht voor het behouden van de huidige vakmensen. OnderhoudNL-voorzitter Henk den Boer: “Een positief beeld van de sector is heel erg belangrijk.  Wij verduurzamen Nederland in een tempo dat veel hoger ligt dan de nieuwbouw (130.000 woningen verduurzamen tegenover 65.000 nieuwbouw), hebben een goede cao, bieden veel ontwikkelingsmogelijkheden en kennen een zwaar werk regeling. Hoe hard onze bedrijven ook moeten werken om dit betaalbaar te houden, het laat wel zien dat we zorg hebben voor onze onmisbare medewerkers.”

Meer nieuws van afgelopen week

Meer nieuws

Word ook lid

Profiteer direct van kortingen, tools, informatie en onze lobby om nog slimmer te ondernemen. Samen zijn we een sterke sector van ondernemers en vakmensen. Wij houden Nederland mooi.

Bekijk wat het lidmaatschap inhoudt