OnderhoudNL start groot onderzoek naar tekort aan vakmensen in de branche OnderhoudNL start groot onderzoek naar tekort aan vakmensen in de branche 08-01-2025 Dat onze bedrijfstak al jaren extra menskracht kan gebruiken is niet nieuw. De behoefte aan goede vakkrachten is groot. Maar hoe groot is die behoefte nu eigenlijk? En waar is precies behoefte aan? Om antwoord op die vragen te krijgen starten we volgende maand met een onderzoek naar de instroombehoefte van onze leden. Het onderzoek wordt, in samenwerking met Schildervakopleiding, uitgevoerd door USP Consultancy. Netto instroombehoefte De peiling is nodig om allereerst inzicht te krijgen in netto instroombehoefte voor de komende jaren. Dus hoeveel extra werkenden zijn er nodig en hoeveel werkenden stromen uit de bedrijfstak waarvoor de komende jaren vervanging nodig is? Is er behoefte aan leerlingen of juist liever zij-instromers? Hoe moet de instroom opgeleid worden om goed aan te kunnen sluiten op de veranderende markt? Over welke competenties moeten zij beschikken? Opleidingscapaciteit In het onderzoek zal ook gekeken worden naar het opleidingsniveau van de huidige medewerkers, dus over welke diploma’s en kwaliteiten ze beschikken. Daarnaast wordt onderzocht wat men de komende jaren verwacht van de medewerkers (meer all-round), hoe de medewerkers duurzaam ingezet (kunnen) worden, hoe groot de opleidingscapaciteit is binnen de bedrijven en wat de te verwachten ontwikkelingen zijn voor de komende vijf jaar. Gerichter ondersteunen en beter afstemmen Alle OnderhoudNL-leden met personeel ontvangen eind januari/begin februari een uitnodiging van USP Consultancy om deel te nemen aan dit onderzoek. Om inzicht te krijgen in de instroombehoefte van de branche, is input vanuit de lidbedrijven onmisbaar en zeer waardevol. Met de resultaten uit het onderzoek kunnen de leden nog gerichter ondersteund worden bij de zoektocht en werving van extra menskracht. Daarnaast kan het opleidings- en trainingsaanbod beter afgestemd worden op de behoefte aan specifieke kennis en vaardigheden én gerichter campagne gevoerd worden richting potentiële medewerkers. Meer over de campagne ‘Wij onderhouden van Nederland’