Vanaf 1 juli 2025 mogen zwaardere elektrische bedrijfsvoertuigen bestuurd worden met rijbewijs B Vanaf 1 juli 2025 mogen zwaardere elektrische bedrijfsvoertuigen bestuurd worden met rijbewijs B 08-07-2025 Goed nieuws voor ondernemers die willen verduurzamen: sinds 1 juli 2025 mogen volledig elektrische bedrijfsvoertuigen met een gewicht tussen 3.501 en 4.250 kilogram in Nederland bestuurd worden met een rijbewijs B. Dit is een belangrijke stap om de overstap naar zero-emissie (ZE) voertuigen te vereenvoudigen. Belangrijke voorwaarden Om met deze zwaardere voertuigen te mogen rijden met rijbewijs B, gelden de volgende eisen: Het voertuig valt in categorie N2 en heeft milieuklasse ZE (zero-emissie) of alternatieve aandrijving (zoals CNG, LNG of LPG). De maximale toegestane massa ligt tussen 3.501 kg en 4.250 kg. Het voertuig mag niet gecombineerd worden met een aanhanger. De bestuurder moet minimaal twee jaar in het bezit zijn van rijbewijs B. Er geldt een vrijstelling van tachograafplicht voor ZE-voertuigen die binnen een straal van 100 km van de vestiging worden ingezet. Kijk voor een overzicht van veel gestelde vragen en antwoorden op de website opwegnaarzes.nl: Vrijstelling rijbewijs C. Verkeersveiligheid blijft prioriteit Omdat voertuigen boven de 3.500 kg juridisch als vrachtauto worden aangemerkt, is afgesproken dat bestuurders een korte veiligheidscursus volgen. Hierin leren zij de verkeersregels die gelden voor vrachtverkeer en hoe zij veilig kunnen rijden in zwaardere voertuigen. Deze cursus is aanbevolen (niet verplicht) voor alle bestuurders zonder rijbewijs C. Toch adviseren wij iedereen nadrukkelijk deze cursus te volgen; het komt allereerst de verkeersveiligheid ten goede maar daarnaast kan het eventuele toekomstige problemen voorkomen bij verzekeringskwesties als u schade rijdt of als u onverhoopt bij een ongeval letselschade veroorzaakt. Als u op zoek bent naar een rijschool die deze opleiding verzorgt, kijk dan bijvoorbeeld op de website van de BOVAG, de ANWB of op de website van de FAM. Continuïteit voor ondernemers Elektrische busjes wegen meer dan hun tegenhangers van vergelijkbaar formaat die op fossiele brandstoffen rijden. Dit komt voornamelijk vanwege de zwaardere batterijen die ze bevatten. Om het in perspectief te plaatsen een voorbeeld van een van onze leden: een nieuwe elektrische bedrijfsbus met glasresteel werd eerder voor rijbewijscategorie-B afgekeurd door de RDW omdat de bedrijfsbus inclusief chauffeurs en twee bijrijders 3.800 kg weegt. Wij zijn blij dat nu besloten is dat ondernemers met een rijbewijs B in deze categorie voertuigen mogen rijden. We hebben ons daar eerder hard voor gemaakt, samen met andere ondernemersorganisaties via VNO-NCW/MKB-Nederland. [bron] Meer over duurzame mobiliteit