Vastgoedonderhoud in de winter - OnderhoudNL

'Elkaar vertrouwen maakt je flexibeler'

‘In maart (2020) hadden we het gevoel dat ons bedrijf in brand stond. Iedereen was in shock. De coronamaatregelen zorgden voor een freeze van bijna alle opdrachten, maar we hebben onszelf snel herpakt. De flexibiliteit van onze vaklieden heeft enorm geholpen, maar ook de relatie met onze opdrachtgevers. Het resultaatgericht samenwerken (RGS) heeft daarbij een sleutelrol gespeeld.’

Steven Jansen over Jaarrond Onderhoud en Resultaat

Aan het woord is Steven Jansen, mede-eigenaar van het gelijknamige onderhoudsbedrijf in Apeldoorn.

Alles op slot

Het familiebedrijf telt 45 medewerkers en verzorgt het onderhoud - binnen en buiten - voor onder meer zorginstellingen en woningcorporaties. ‘Om contactmomenten te vermijden gingen die zo’n beetje allemaal op slot. Ook bij Verenigingen van Eigenaren (VvE’s) zagen we dat de voorjaarsvergaderingen werden uitgesteld en besluitvorming werd vertraagd. Tegelijkertijd ontplofte de aanvraag bij de particuliere markt. Dat is dan wel even schakelen.’

Doorschuiven en vervroegen

Dat het onderhoud bij de niet-particuliere opdrachtgevers toch weer opgepakt kon worden is mede te danken aan de vertrouwensrelatie die Steven Jansen door de RGS-aanpak heeft kunnen opbouwen. ‘We weten van elkaar wie we zijn. De gemaakte prestatieafspraken zijn helder, waardoor wij onze expertise optimaal kunnen inzetten. Dat maakt ons flexibel in de uitvoering van de onderhoudswerkzaamheden. Bij een zorginstelling hebben we bijvoorbeeld het binnenonderhoud doorgeschoven en het buitenonderhoud in de planning naar voren gehaald. Met de juiste afschermingstechnieken kunnen onze schilders prima doorwerken. Daarnaast hebben we ook isolatiewerkzaamheden en beglazing vervroegd.’

Kuchje? Thuisblijven

Jansen verwacht ook voor de komende periode dat er flink wat wordt gevraagd van de flexibiliteit van zijn medewerkers. ‘We hebben de omvang van de werkploegen gehalveerd van 4 naar 2 mensen. Dat betekent meer ploegen en meer afstemming. We gaan ook weer de winter in. Bij elk kuchje is de regel dat je thuisblijft. Het blijft dus een uitdaging om iedereen op de juiste plek in te zetten. Omdat wij zo’n vertrouwensband hebben met onze opdrachtgevers is het makkelijker om daar open over te communiceren.’

Volkomen transparant

Door te schuiven met binnen- en buitenwerkzaamheden houdt Jansen niet alleen vaklieden aan boord, maar blijft ook de kwaliteit van het werk hoog. Jaarrond werken heeft volgens hem nog meer voordelen: ‘Het is volkomen transparant welke einddoelen we met elkaar hebben vastgesteld. Als onderhoudsbedrijf kennen we het gebouw en kunnen we tijdig signaleren waar actie op genomen moet worden. En omdat we met vaste ploegen kunnen werken, zijn de communicatielijnen kort. Onze glaszetters, timmermannen en schilders kennen de huisregels, waardoor ze onze opdrachtgever kunnen ontzorgen, bijvoorbeeld op het gebied van bewonerscommunicatie.’

Steven Jansen - banner 1024x350.jpg

Tip: zoek de verbinding

Zijn tip aan woningcorporaties en zorginstellingen? ‘Ga het gesprek aan met je onderhoudsbedrijf over jaarrond werken. Zoek de verbinding met elkaar en wees transparant waar je samen heen wil. Spreiden van de werkzaamheden zorgt niet alleen voor kostenspreiding. Vergeet ook niet het maatschappelijke aspect. Door jaarrond te kunnen werken kunnen wij onze vaklieden continuïteit bieden in de winter en zijn we minder afhankelijk van uitzendkrachten in de zomer. Dat komt de kwaliteit van het werk ten goede. En als opdrachtgever is het prettig om te weten wie je in huis haalt.’

Veiligheid en gezondheid staat bij ons altijd voorop. Zo werken de bedrijven aangesloten bij OnderhoudNL coronaproof.

Vastgoedonderhoud: ook tijdens de winter

De 4 voordelen van jaarrond onderhoud

+ Optimale benutting werkcapaciteit (+15%)

+ Minder werkdruk en piekmomenten

+ Continuïteit in onderhoud

+ Meer ruimte voor verduurzaming

Bekijk de voordelen van Jaarrond Onderhoud

Bedankt

Onderhoudsbedrijven kunnen sinds de uitbraak veilig doorwerken. Dankzij het protocol en dankzij de samenwerking met bewoners, opdrachtgevers, ketenpartners en leveranciers. We willen opdrachtgevers bedanken voor dit vertrouwen, zodat onderhoud ook in 2021 door kan. We doen dit samen!