Generatiepact

oudere-werknemer-1024x350

Welke stappen moeten medewerker en werkgever nemen, zodat de medewerker deel kan nemen aan de Generatiepact-regeling?

De stappen zijn als volgt:

  1. De werknemer maakt zijn interesse kenbaar bij de werkgever en als de werkgever hiermee akkoord gaan, maken ze gezamenlijk hierover afspraken over o.a. de ingangsdatum, de dag waarop de werknemer niet meer werkt etc.
  2. De werknemer verzamelt ‘bewijsmateriaal’ van zijn dienstverband: Hij moet aantoonbaar lang dienstverband in sector (de afgelopen 25 jaar minimaal 20 jaar werkzaam in de sector) hebben. Dat blijkt uit:
    - € 5.000 pensioenopbouw (UPO: Uniform Pensioen Overzicht) en
    - Arbeidsverleden o.b.v. UWV-gegevens (deze kan hij verkrijgen door in te loggen met uw DigiD op de website van het UWV).
  3. De werknemer dient de aanvraag drie maanden voor de afgesproken ingangsdatum van de generatiepactregeling in bij de SUSAG, eventueel met hulp van zijn werkgever.
  4. De SUSAG neemt binnen 6 weken een besluit.
  5. Werknemer neemt deel aan de generatiepact regeling.
  6. Werkgever en werknemer tekenen de aanvulling op de arbeidsovereenkomst (het addendum)
  7. De werkgever dient zich aan te melden bij de SUSAG om in aanmerking te komen voor de compensatie achteraf.
  8. De werkgever kan compensatie verkrijgen van de 10% loonkosten aan het eind van het kalenderjaar.

Meer informatie over de aanmeldingsprocedure vindt u op Generatiepact - Stichting Uitvoeringsregelingen SAG (susag.nl)